06 248 72 442 contact@breinfijn.nl

Oef…ken je dat…ratel de ratel, drukte in je hoofd. Het blijft maar doorgaan. En oh ja, dat moet ik nog doen, en dat en dat.

Zelfs met alle punten op een post-itje blijft het maar doorratelen in je hoofd. En heb ik dat nou wel goed gedaan? Of kan ik daar nog iets mee doen? Oh ja, dat kan ik nu ook wel oppakken.

En dan lig je op bed.

En dan … lig je wakker.

Je draait heen en weer.

Trekt het dekbed nog even lekker mee, zodat je je partner hoort zuchten.

Maar in slaap kom je niet.

Je piekert je suf.

Je krijgt je gedachten maar niet stil.

Om gek van te worden!

 

Hoe kom je ervan af?

Er zijn verschillende invalshoeken die je in kunt gaan. Je kunt via je bewuste gedachten gaan leren om minder aandacht te schenken aan het piekeren, om de lading van je gedachtes naar achteren te krijgen en daardoor je gepieker minder wordt. Dit kan o.a. door de zeer effectieve cursus Grip op je Gedachten te volgen.

Als je last hebt van gepieker, en je merkt dat je vaak een heel ‘druk hoofd’ hebt, is een manier om ervan af te komen een traject neurofeedback te doen. Let wel, wel de klassieke neurofeedback (bestaat namelijk ook een dynamische vorm in Nederland, maar dit is echt een verschil met de klassieke vorm).

Met klassieke neurofeedback kunnen we de hersengolven meten door middel van een EEG. En bij mensen met ratelende gedachten, een druk hoofd, zie je dat de Beta golf hoger is dan gemiddeld. En dat is niet zo gek, want al onze patronen zijn geconditioneerd uit eerdere ervaringen. En dat zie je dus terug in je brein.

Ik heb hier een klein voorbeeldje van een brein met een hogere Beta. Zie je de gele hersengolf? Dat is de Beta golf, en die is verantwoordelijk voor jouw ratelende gedachten.

En die hersengolf kun je dus terug naar beneden conditioneren. Dat kun je zelf doen door middel van oefeningen, meditaties, minder prikkels, positieve gedachten. Dat is conditioneren van buitenuit, wat coaches ook doen. Maar je kunt het dus ook van binnenuit doen, zoals met neurofeedback. Zorgen dat de hersengolven een seintje krijgen als ze te hoog komen. Dan geeft het neurofeedbacksysteem een seintje naar je hersenen dat ze het niet goed doen (en dat is niet via elektriciteit by the way, maar door bijvoorbeeld het stoppen van beeld), en sturen ze de hersengolf weer terug naar het optimale punt.

En als je dat EN vanuit binnen en vanuit buiten kunt doen, dus EN neurofeedback EN mindset coaching. Dan heb je iets krachtigs in handen.

 

Tips die je meteen kunt doen:

Maar goed, een EEG is hier in dit blog lastig te maken van jouw hersenen. Dus hier nog een aantal tips die helpen om je ratelende gedachten te stoppen.

 

Tip 1: Stop de overprikkeling.

Waarschijnlijk is heel je dag volgepropt en heb je allerlei lijstjes die je nog moet doen. Stop daarmee. Zorg voor harmonie (ik zeg bewust geen balans, want tsja, wie heeft er nu volledige balans in hun leven, zwaar overschat, dat balans krijgen 😉). Zorg dat je je niet je hele dag volplant, zorg voor ruimte tussen afspraken, geef jezelf weinig keuzes, plan je agenda niet een maand vooruit in, kijk maar 1x per dag op social media, zet de televisie eens uit, etc. Je snapt het waarschijnlijk wel.

Je ziet bij onze kinderen al dat het brein steeds flexibeler wordt, want we evolueren mee met de huidige maatschappij van computers, ipads, digiborden, etc. Maar wij kunnen dat allemaal nog niet aan. Helaas, maar het is zo (en de vraag is ook of het voor onze kids zo goed is allemaal hoor, op de langere termijn).

Vind je het lastig om de overprikkeling te stoppen. Ik gebruik daarvoor een techniek, waar ik vast en zeker ook een keer een blog of video over maak, dus hou het in de gaten.

 

Tip 2: Bedenk dat gedachten komen en gaan.

Wat ik vaak vertel is dat onze gedachten komen en gaan. En dat dat goed is. Ze komen en gaan, net zoals wolken. Ook wolken komen en gaan. En zo ook onze gedachten. We hebben wel duizenden gedachten per dag. Het is maar net hoeveel aandacht je eraan geeft. Als je de meeste gedachten aandacht geeft, dan wordt het gelijk een stuk drukker in je hoofd.

Je kunt dus je gedachten meer gaan zien als wolken. Er komt een gedachte op. En wat doe je er dan mee? Geef je er aandacht aan? Of laat je de gedachte gewoon weer wegdrijven, net als een wolk?

Doe dit eens bewust als je een gedachte opkomt. Visualiseer dat je de gedachte laat wegdrijven, en kijk hoe het voor je is.

 

Tip 3: Snap het verschil tussen feit en jouw waarheid.

Betrap jezelf erop als je een gedachte als feit aanneemt in plaats van ‘jouw waarheid’. Wat je aandacht geeft, dat groeit (wet van aantrekking). Als je aandacht geeft aan jouw gedachten en dat ziet als ‘feit’, dan zul je jouw gedachten er alleen maar meer naar toe laten gaan. Wees je bewust dat een gedachte ergens over niet per se een feit is, maar ‘jouw waarheid’. Een ander kan heel anders over dezelfde gedachte denken.

Twee mensen die precies dezelfde dag hebben gehad qua situaties en acties, kunnen er verschillend over denken. Waar de één denkt, ‘relaxte en leuke dag’, denkt de ander ‘pff, wat een drukte’.

En dat maakt verschil.

Wat je aandacht geeft, dat groeit.

Degene die denkt ‘pff, wat een drukte’ zal ook eerder geneigd zijn erin te blijven hangen, en de dag nog eens voor zich te halen als hij/zij in bed ligt. En dan kom je dus in een cirkeltje.

Wees je dus bewust van feiten en ‘jouw waarheid’.

 

Ik hoop dat je dit een inspirerende blog vond en je de tips kunt toepassen in je dagelijks leven. Wil je meer inspiratie? Volg me dan ook op Facebook of Instagram, zou ik super leuk vinden.