06 248 72 442 contact@breinfijn.nl

Er bestaat niet iets als een buikademhaling!

Als je merkt dat je veel in de ACTIESTAND staat.

Als je merkt dat je maar geen RUST lijkt te vinden in je lichaam of in je hoofd. Je hoofd gaat maar door met piekeren, is vol met gedachtes, lijkt de rustknop niet te vinden, dan is een heel effectieve manier om meer RUST te ervaren om aan je ademhaling te werken.

Echter….een buikademhaling bestaat niet!

Wat? Ja, je hoort het goed, een buikademhaling bestaat niet. En waarom niet? Omdat er simpelweg geen ademhalingsorganen in je buik zitten. Hoe dan wel, dat lees je verder in deze blog.

Ademhaling is zo zo zo enorm belangrijk, ik kan er niet genoeg blogs over maken. Het is het meest ondergewaardeerde onderwerp. En dat is heel natuurlijk, want ademen doen we allemaal, doen we automatisch, en we hoeven er niet bij na te denken.

Het heeft een heleboel voordelen om op een goede manier te leren ademhalen. En het fijne is, je kunt het ook binnen één stap verbeteren. Lees snel verder.

Waarom is ademhaling belangrijk?

We zien ademhaling al snel als iets functioneels. We doen het omdat we dan in leven blijven. Maar het is zoveel meer. Ademhaling heeft invloed op onze gehele gesteldheid, op ons hele autonome zenuwstelsel.

Als je verkeerd ademhaalt, voel je dat in je lichaam. Je lichaam kan in actiestand en in ruststand en daar moet evenwicht tussen bestaan. Maar als je verkeerd ademhaalt, dan blijf je vaak langer in de actiestand staan en lukt het niet zo makkelijk om te herstellen.

Ademhaling is net zo belangrijk als goed slapen, goede voeding en beweging voor de mens. Daar zijn we ons vaak helemaal niet zo van bewust.

 

Wat is dan een verkeerde ademhaling?

Verkeerd, verkeerd, dat klinkt zo negatief. Laten we zeggen dat er in ieder geval een hoop aan te verbeteren is, bij elke persoon. Ook bij mij, laten we dat voorop stellen. Ik adem bijvoorbeeld snel door mijn mond en mijn ademhaling is vaak oppervlakkig. Ik weet dat. En ik weet hoe het wel moet. Maar toch lukt het me niet goed.

En hoe komt dit? Dit komt omdat:

  1. Je bent gewend geraakt aan je eigen ademhaling. Je weet eigenlijk niet meer wat een ‘normale’ ademhaling is. (totdat je het ziet op het scherm bij biofeedback, zie plaatje)
  2. Je ademt al jaren hetzelfde vaak en daarom is het ook zo lastig om te veranderen. Oude patronen, of het nu gaat om gedachten, gevoelens of om iets fysieks, is nu eenmaal lastig te veranderen en kost tijd en oefening.

Een ‘verkeerde’ ademhaling is te herkennen aan:

  • Snelle ademhaling, vaak en snel
  • Oppervlakkig, hoog in je keel of door de buik
  • Je moet vaak gapen of zucht veel
  • Door de mond ademhalen
  • Snel spreken, veel woorden bij een uitademing
  • Gevoel weinig lucht te hebben, ook al adem je diep in en uit

Is er iets herkenbaar?

 

Hoe verbeter je je ademhaling? 1 stap!

Voor ik dé stap uitleg, even dit.

Belangrijk! Adem met je middenrif

Veel mensen denken dat een buikademhaling een goede ademhaling is. Maar niets is minder waar. Want in je buik zitten helemaal geen ademhalingsorganen, dus het kan fysiek niet eens. Je buik zet wel uit, maar dat is niet waar je door ademt. Je ademt door je middenrif. Daar zit je diafragma en dat gaat op en neer als je in- en uitademt. Je middenrif zit ter hoogte van je onderste rib.

 

Dé stap die je kunt doen om rustig te leren ademen is:

Tromgeroffel……

Je uitademing verlengen.

Dat is alles wat er nodig is om je ademhaling beter te laten gaan.

Dus adem rustig in, niet al te diep, maar ook niet te oppervlakkig, totdat het prettig voelt. Adem dan rustig uit, en verleng je uitademing wat meer totdat het prettig voelt. Doe dit 2x per dag 2 minuten voor 4 weken, en je gaat zien wat het voor je doet.

Je zal er rustiger door gaan slapen, meer energie overhouden, minder hoofdpijn zult hebben en minder gejaagd zult zijn.

Wil je weleens weten hoe het met jouw ademhaling zit? Voel je je vaak onrustig of gejaagd, of lijken de gedachtes in je hoofd maar niet stil te staan? Overweeg dan eens een analyse van je brein en een lichamelijk stressprofiel. We kunnen dan meten hoe jouw lichaam en brein reageert in ruststand, bij stress en hoe snel jouw lichaam en brein herstelt van stress. Je kunt meekijken op het scherm wat er gebeurt in jouw brein en lichaam. En we kunnen dan effectief de opening vinden om een snelle verbetering te krijgen.

 

Rosalie