06 248 72 442 contact@breinfijn.nl

Het hebben van paniekaanvallen is toch wel een veelvoorkomend probleem. Je lijkt de enige te zijn in je omgeving. Maar ga maar eens om je heen navragen. Er zijn er vast in je directe omgeving, die ook last hebben van een paniekerig gevoel. Bijvoorbeeld als ze iets engs moeten doen, het gevoel hebben dat ze kunnen falen, zich in een drukke omgeving moeten bevinden. Er zijn nog tal van voorbeelden te noemen wanneer je paniekaanvallen kunt krijgen. Je kunt ze zelfs krijgen als je thuis op de bank zit. Je kan ze namelijk zelfs opwekken met je eigen gedachtes.

 

Wat is het hebben van een paniekaanval?

In de DSM-V (de bijbel van de psychiaters en psychologen waarin alle stoornissen vermeld staan) wordt aangegeven dat een paniekaanval een plotselinge toename is van hevige angst, of intens ongemak dat een piek bereikt binnen een aantal minuten en deze minuten gekenmerkt wordt door vier (of meer) van de volgende symptomen:

  • Hartkloppingen, bonzend hart of versnelde hartslag
  • Zweten
  • Trillen of schudden
  • Sensaties van kortademigheid of verstikking
  • Gevoel hebben dat je stikt
  • Pijn of ongemak op de borst
  • Misselijkheid of buikpijn
  • Duizelig voelen, onstabiel, licht in het hoofd of gevoel van flauw vallen
  • Rillingen of warmte sensaties
  • Gevoelloosheid of tintelingen
  • Gevoel van onwerkelijkheid
  • Angst om te sterven
  • Angst voor verliezen van controle of gek worden

Als deze kenmerken je bekend voor komen dan kan het inderdaad zijn dat je een paniekaanval hebt. Maar wat kun je eraan doen?

Ik zie op dagelijkse basis mensen met paniekaanvallen. Een terugkerend patroon bij al deze mensen is dat ze eigenlijk weg willen van de pijn. Ze willen weg van het nare gevoel van de paniekaanval. En wat er dan gebeurt, is dat je wil voorkomen dat je een paniekaanval krijgt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je situaties gaat vermijden, dat je jezelf gaat afleiden om er maar niet aan te hoeven denken. Of je gaat juist controleren, door heel de externe omgeving zo comfortabel mogelijk neer te zetten, zodat je maar niet de aanval weer krijgt. Wat ik hiermee bedoel is dat je zorgt dat je bijvoorbeeld uitgerust bent, dat je niet gedronken hebt, dat je niet te warm aangekleed bent, dat je altijd een stoel naast je hebt staan. Ik noem maar wat op. Waar het om gaat is dat je de gedachte of je wel of niet een paniekaanval gaat krijgen, deze laat afhangen van wat er om je heen is (uitgerust, nuchter, luchtig gekleed, etc). Of tenminste, je hebt het gevoel en gelooft ook heilig dat deze externe factoren voorkomen dat je een paniekaanval krijgt.

 

Maar helaas moet ik je teleurstellen. Al deze ‘trucjes’ werken niet. Of maar voor even. Voor korte duur. Want op de lange termijn komen de paniekaanvallen gewoon weer terug (waarschijnlijk ben je het met me eens anders zou je deze blog niet lezen 😉).

Wat dan wel? Het is uiteindelijk makkelijker dan je in eerste instantie zou denken. Echter, je gevoel en je geloof is misschien anders, omdat je tot nu toe al bovenstaande strategieën hebt ingezet, en dat werkte niet.

 

 

TIP 1:

Train jezelf in bewustwording

De eerste en gelijk de allerbeste tip die ik jou kan geven is trainen van bewustwording. En daarmee hoort ook een stukje gelijk onder ogen komen van je angst. Jouw angst, jouw angstgedachtes en angstgevoel heb je waarschijnlijk tot nu toe proberen te vermijden, of te controleren. Je wil het weg hebben. De eerste tip gaat erom dat je jezelf even stil zet op het moment dat je een angstgedachte krijgt. Wat gebeurt er nu eigenlijk bij jou? Wat voel je in je lichaam? En wat denk je nu eigenlijk? Welke gedachtes komen op? Je hoeft ze niet te veranderen (liever niet trouwens, dat raad ik mensen altijd af!) maar probeer ze alleen eens op te merken. Bijvoorbeeld: ik heb me te warm gekleed, ojee, nu krijg ik straks een zweetaanval als ik op dat feestje ben, zul je zien. Doe er nog niks mee, maar merk ze op. In mijn sessies praat ik altijd over een bus met passagiers. Iedereen heeft een bus vol passagiers en die passagiers staan als metafoor voor jouw angsten in jouw leven. Welke passagier (dus welke angst) zit altijd naast jou in jouw bus. En ben jij de chauffeur van jouw (levens)bus, of is jouw passagier dat? Wie bestuurt jouw leven?

 

TIP 2:

Merk je strategieën op

Zoals ik hierboven al beschreef hebben we als mens allerlei strategieën om met moeilijke en vervelende situaties om te gaan. We vermijden graag situaties, leiden ons zelf af, of verdoven ons zelf met snoepen, lekker eten of een glaasje alcohol. Alles om maar niet aan die vervelende situatie te moeten denken. En dat is gewoon hartstikke menselijk! Echter, het inzetten van strategieën maakt wel dat je passagiers uit je bus alleen maar harder gaan roepen. Bij het inzetten van een strategie is de angst misschien eventjes weg. Maar op lange termijn komen ze gewoon weer terug, en gaan ze nog harder schreeuwen. Merk op welke strategieën je gebruikt. En schrijf eens op, hou het eens een dagje bij, wat het je oplevert op de korte termijn, wat het je brengt om ze in te zetten. En wat het je kost op de lange termijn.

 

TIP 3: 

Kijk eens anders naar je gedachten

We zijn geneigd om onze gedachten super serieus te nemen. Maar is dat wat we denken eigenlijk wel zo waar? Denk nu eens aan een zuurtje. Je weet wel, zo’n geel Napoleonzuurtje. Zo’n eentje die mijn oma vroeger op de tafel had staan. Denk daar eens even heel hard aan. En proef het in je mond. Kun je ‘m al proeven?

Als ik zo’n dergelijke oefening doe. En ik doe ‘m heel uitgebreid. Dan zijn er legio mensen die al een zuur gezicht trekken en het snoepje al proeven. Maar dat snoepje zit helemaal niet in je mond, dat verzinnen we ter plekke. En zo is het ook met onze gedachtes. Maar onze gedachtes nemen we vaak wel heel serieus.

Als het je lukt om vanuit tip 1 meer bewustwording te krijgen over wat je angstgedachtes zijn. Onderzoek dan ook eens je angstgedachtes en bedenk je eens dat je je gedachtes helemaal niet zo serieus hoeft te nemen. Het is namelijk helemaal niet de waarheid! (al voelt het wel zo….)

 

Wil je meer? Ben je gemotiveerd en geinspireerd om hard aan de slag te gaan en jouw paniekaanvallen te laten verdwijnen.

Volg dan de gratis training die ik vrijwel wekelijks geef, en ga met mij samen aan de slag!