Angst. Iets dat wij mensen allemaal ervaren, want het is nou eenmaal een van onze basisemoties. Je bent dus ook zeker niet raar als je (veel) angst ervaart, maar dat betekent niet dat het niet vervelend is. Angst beperkt namelijk je leven, en het levert je vaak ook nog eens stress op. Daarom heb ik 3 praktische tips waardoor jij je voortaan minder bang laat maken door angst. 

Tip 1: angst is zo echt als jij het zelf maakt

Deze tip klinkt misschien een beetje vaag, maar als ik het heb uitgelegd denk je hopelijk “dat is best logisch ja”. Angst is een emotie, die gekoppeld is aan onze gedachten. Angsten zijn dus constructies van je eigen gedachten. Vaak komt een angst voort door het idee dat er misschien iets kan gebeuren in de toekomst, terwijl je niet eens zeker weet of dit ook echt gaat gebeuren en hoe erg dit dan echt zou zijn.

Iets wat heel belangrijk is, is dat gedachten niet altijd waar zijn. Gedachten zijn niet betrouwbaar. Het zijn speculaties, en je verspilt dus in principe energie aan pure speculatie. Maar wat heb je hieraan? Je bepaalt dus helemaal zelf hoe echt jij je angsten maakt. Dit is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je je ervan bewust wordt dat gedachten niet altijd waar zijn, en angsten dus niet altijd onderbouwd zijn, is dat al een hele stap. En stapje voor stapje ga je er uiteindelijk komen.

Tip 2: praat erover

Als je iemand bent die zich veel laat meevoeren door angst, praat hier dan over met mensen in je omgeving die je vertrouwt. Je zult zien dat er meer mensen zijn die met dezelfde klachten rondlopen, want het is helemaal normaal dat je bang wordt van angst

Door er met anderen over te praten, zul je je beter begrepen voelen en minder alleen, wat al veel rust kan geven. Dit is de belangrijkste reden om te praten over je angsten met anderen. En wees maar niet bang (knipoog), de mensen omgeving zullen je sowieso niet raar vinden, want iedereen heeft weleens last van angst.

 

Tip 3: vecht er niet tegen

Deze tip klinkt ook makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel belangrijk om je minder bang te laten maken door angst. Angst is een basisemotie, dus het zal nooit helemaal weggaan. Door ertegen te vechten, of er een big deal van te maken in je hoofd, wordt het ook alleen maar erger. Je voedt dan als het ware je eigen angst.

Probeer je angst te accepteren, het mag er zijn. Het is niet zo, dat angst de enige emotie is die je kan ervaren als je het voelt. Het kan namelijk samen in harmonie leven met alle andere emoties die je ervaart. Probeer je ook te beseffen dat angst ook weer overgaat, net zoals alle andere emoties. Emoties zijn niet iets blijvends, ze komen en ze gaan. Acceptatie zal zorgen voor meer rust in je hoofd en in je leven, alleen vereist dat wel oefening. Dit is niet makkelijk, maar het wel enorm waard. 

Deze tips zijn natuurlijk makkelijk opschrijven voor mij, dus ik snap helemaal dat je dat nu misschien denkt, maar de kunst zit hem in het oefenen, oefenen, oefenen. Ik heb natuurlijk ook gewoon last van angst, het is tenslotte onderdeel van de mens, maar door deze tips te oefenen laat ik me er minder door leiden en laat ik het minder van mijn stuk brengen.

Ik wil er alleen wel bijzeggen dat dit tips zijn die niet altijd even makkelijk uit te voeren zijn. Soms heb je daar gewoon wat hulp bij nodig. En hulp kan gewoon laagdrempelig, eenvoudig, simpel, en stap voor stap. Zonder dat het ‘zwaar’ hoeft te worden. Zou je deze tips voor de lange termijn willen leren? Neem dan eens een kijkje naar het Breinfijn programma, waarin je stap voor stap gaat leren om minder last te hebben van angst.