“Goede voornemens”. Elk jaar weer opnieuw komen ze voorbij. En ook de vraag “En, wat zijn jouw goede voornemens dit jaar?” komt voorbij. Mensen komen dan vaak met de grootste dingen: ik ga 4x per week sporten, ik ga 10kg afvallen, ik ga een marathon lopen, enzovoorts. Alleen vaak lukt het niet om deze voornemens vol te houden en raakt men gefrustreerd. Herken je dit?

Het is natuurlijk heel goed om doelen voor jezelf te stellen en jezelf te motiveren om die doelen te behalen, maar het probleem met goede voornemens is dat ze vaak niet werken. In deze blog geef ik je 3 redenen waarom dit zo is.

Alvast een waarschuwing…., dit zijn niet de standaard tips die je vindt op Google en in allerlei andere blogs. En het kan wat confronterend zijn. Ben je daar nog niet aan toe? Dan adviseer ik je om nu iets anders te gaan doen of lezen ;-). 

Nummer 1: Een goed voornemen kan voortkomen uit angst 

Vraag jezelf eens het volgende: Waarom maak je eigenlijk goede voornemens? Ik neem even een voorbeeld uit het eerste stukje, dat je 10kg wil afvallen. Je wil minder gaan eten, gezonder gaan eten, en meer gaan bewegen om je goede voornemen te bereiken. Maar waarom wil je dit eigenlijk? Je kan natuurlijk verschillende redenen hebben. Wil je afvallen omdat je het leuk vindt, of omdat je bang bent dat anderen mensen (of jijzelf) je te dik vinden? Doe je het voor jezelf, of voor een ander? Of allebei? Misschien denk je wel dat mensen je leuker, knapper of aardiger vinden als je afvalt. Of misschien denk je dat je jezelf leuker gaat vinden (ik wil even snel zeggen dat dit niet waar is, je bent leuk en goed zoals je bent ?)

Goede voornemens kunnen dus (uitzonderingen daargelaten) onbewust vanuit angst worden ingezet. De angst dat je niet goed genoeg bent, de angst dat je faalt, de angst dat je anders ongezond gaat worden, enzovoorts. 

 

Nummer 2: Je legt jezelf strenge regels op 

Goede voornemens voor jezelf bedenken, kan ook zijn dat je eigenlijk jezelf strenge regels aan het opleggen bent. Vaak zien mensen goede voornemens als iets dat “moet”. Vanuit deze invalshoek ben je dus onbewust steeds strenger voor jezelf. Als je het dan niet behaalt, dan kan het zijn dat je je er schuldig over gaat voelen. En dat zou zo’n zonde zijn.  

Strenge regels opleggen kunnen ervoor zorgen dat je juist jezelf belemmert, en dat je jezelf constant onder druk zet om aan jouw eigen opgestelde regels te voldoen. Je bent dan met een kritische blik aan het kijken naar jezelf. Herken je dit? Iedereen kijkt weleens kritisch naar zichzelf, alleen het is zo zonde om ook boos op jezelf te worden als je volgens deze kritische blik het niet goed genoeg doet, want je doet het wel goed genoeg!

Nummer 3: Alles in je hoofd blijft hetzelfde 

Je kunt in je hoofd bedenken dat je een bepaald voornemen wil volbrengen, maar dan zal er ook een goed plan moeten komen om dit ook daadwerkelijk te kunnen doen. Nummer 3 houdt dan ook verband met de eerste 2 redenen. Stel, je hebt een plan bedacht om je goede voornemen te volbrengen (om het even makkelijk te houden, gebruik ik het voorbeeld van afvallen): je hebt een abonnement genomen op de sportschool, waar je 3x per week heen wil gaan, je gaat meer groenten en fruit eten en je pakt vaker de fiets in plaats van de auto. 

In de praktijk kan dit plan ook echt gaan werken, alleen de manier waarop alles in jouw hoofd werkt, jouw cognitie, blijft hetzelfde. Het past zich (jammer genoeg) niet automatisch aan om het plan te laten slagen. Je hoofd ziet een goed voornemen nog steeds als een regel die je jezelf oplegt en dat het voorkomt uit angst. Zolang deze perceptie blijft, dus dat het goede voornemen gebouwd is op angst en regels, kun je je doelen veel minder makkelijk halen. Het is dus belangrijk dat je de kern aanpakt, waardoor je het goede voornemen voor jezelf gaat doen en niet uit angst. 

 

Nogmaals, het is natuurlijk heel goed als je een doel hebt waar je naartoe wilt werken. Maar als je het niet in de essentie verandert, zal een nog zo goed voornemen helaas weinig verschil gaan maken. Zou je willen leren hoe je jouw problemen bij de kern aanpakt? En dus voortaan helemaal geen goede voornemens meer nodig hebt? Dan is het Breinfijn programma perfect voor jou, waarin je leert hoe je minder last gaat hebben van al je angsten!  3 redenen waarom goede voornemens niet bestaan