Wanneer je stress hebt maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Last van stress hebben we allemaal weleens, en dit is ook helemaal niet erg. Maar langdurig last hebben van stress is gaat je gezondheid helaas niet ten goede. Een overdosis van het stresshormoon cortisol verstoort veel processen in je lichaam. Het is dus belangrijk om cortisol onder controle te houden. In deze blog geef ik je 3 tips hoe je dit kunt doen. 

Wat is cortisol?

Het is misschien wel handig om eerst eventjes te weten wat cortisol nou eigenlijk is. In het kort is cortisol een stresshormoon, die door de bijnieren wordt geproduceerd als je stress hebt. Cortisol zorgt ervoor dat je lichaam goed kan reageren op de stress, door de opgeslagen energie in de cellen van je lichaam snel beschikbaar te maken.

Tegenwoordig kan iedereen in de kleinste gevallen al stress ervaren, bijvoorbeeld door te weinig slapen of te weinig drinken. Elke keer als je lichaam stress ervaart, wordt cortisol aangemaakt. 

Het is niet goed voor je gezondheid als je chronisch of overmatig verhoogde waarden van cortisol in je lichaam hebt. Het kan bijvoorbeeld zorgen voor een verstoorde hormoonbalans, hart- en vaatziekten of een hogere cholesterolwaarde. En dat is bij niemand natuurlijk niet de bedoeling.

 

Tip 1: Slaap genoeg

Mensen hebben gemiddeld ongeveer 8 uur slaap nodig per nacht. Als je langere tijd minder dan 6,5 uur per nacht slaapt, maakt je lichaam meer cortisol aan. Hierdoor ga je dus meer stress ervaren, en kun je last krijgen van de eerder genoemde gezondheidsproblemen. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt, en dat je een goed en normaal dag-nachtritme hebt. 

Tip 2: Eet en drink genoeg

Water is echt een heilige graal. Ons lichaam bestaat namelijk voor meer dan de helft uit water. Zorg dus dat je elke dag voldoende water binnenkrijgt (minstens 1,5 liter vocht per dag). Dit kun je jezelf aanleren door bijvoorbeeld een herbruikbare fles te kopen die je constant bij je houdt. Maak het je baby ?

Eet ook veel groenten en fruit, deze bevatten namelijk vitamines om je cortisolwaarden te stabiliseren. Zorg ook dat je niet teveel alcohol drinkt of rookt, die zorgen namelijk ook voor hogere cortisolwaarden.

Tip 3: Knuffel meer 

Ik weet dat dit nu met corona helaas niet altijd even makkelijk is, maar zodra het weer mag is knuffelen wat je gaat helpen om minder stress te ervaren. Als je aan het knuffelen bent wordt namelijk het hormoon oxytocine aangemaakt. En laat oxytocine nou net hét hormoon zijn dat cortisol in bedwang houdt. Je hoeft natuurlijk niet alleen met mensen te knuffelen, huisdieren zijn ook zeer geschikte kandidaten. Deze tip vind ik persoonlijk de allerbeste ?

Deze 3 tips gaan je sowieso helpen om minder stress te ervaren. Uiteindelijk is hoe jij situaties interpreteert, het belangrijkste in minder stress ervaren. Daar kunnen alle tips van de wereld niet tegenop. 

Wil je ook leren hoe je minder stress kunt ervaren voor de rest van je leven? Daar gaat het No Stress programma je gegarandeerd bij helpen. Op naar een minder stressvol leven!