Paniek is een emotie die we allemaal weleens meegemaakt hebben. Dit is logisch, want paniek komt voort uit de basisemotie angst. Er is dus helemaal niks mis met het ervaren van paniek, maar alleen tot een bepaalde hoogte. Heb jij het idee dat je teveel en te vaak last hebt van een paniekgevoel? In deze blog vertel ik je wat de symptomen zijn van paniek (wat kan resulteren in een paniekaanval) en wat je eraan kan doen.

Symptomen bij een paniekaanval

Als je in je omgeving hoort dat iemand een paniekaanval heeft gehad, komt dat waarschijnlijk heel heftig over. Het ding is alleen, dat veel mensen een eerste paniekaanval niet herkennen als een paniekaanval. Dit komt omdat je lichamelijke sensaties ervaart, die je niet koppelt aan teveel paniek voelen. 

Een paar symptomen van een paniekaanval zijn:

  • Duizeligheid/licht in het hoofd voelen
  • Benauwdheid
  • Versnelde hartslag
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Droge mond
  • Gevoel dat je gaat flauwvallen/dat je doodgaat

Oorzaken van een paniekaanval

Een eerste paniekaanval ontstaat vaak door overbelasting van je brein. Je hebt teveel hooi op je vork genomen of jezelf in het algemeen niet vaak genoeg op #1 gezet, waardoor je brein niet de nodige aandacht heeft gekregen om goed te functioneren en daardoor helemaal over zijn toeren is. 

De basis van paniek is angst. Paniek komt namelijk voort uit angst. Angst om te falen bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat je zoveel angst ervaart als je een toets moet maken, dat je brein in paniek kan gaan door een overload aan angstgedachten. 

Het is dus angst die paniek, of een paniekaanval, triggert. In mijn blog over angst, geef ik je tips om je niet meer bang te laten maken door angst, wat je sowieso van pas komt en je meer inzicht geeft over het ervaren van angst.

Tips bij een paniekaanval

Paniekaanvallen, of last hebben van een paniekgevoel, is natuurlijk nooit leuk. Daarom geef ik je hier 4 tips om beter om te gaan met deze paniek:

  1. Realiseer je dat je klachten en je paniek ongevaarlijk zijn. Het zijn gevoelens van angst, en die gaan voorbij.
  2. Let op je ademhaling en probeer rustig te ademen. Door je te focussen op je ademhaling heeft je brein minder aandacht voor je angstgedachten, en zal het kalmer worden.
  3. Bespreek je klachten met mensen in je omgeving die je vertrouwt, zo zul je je minder alleen voelen, wat ook weer angst wegneemt.
  4. Realiseer je dat angsten niet de waarheid zijn. Ze zijn zo echt als jij ze zelf maakt.

Ik hoop dat deze blog je een beetje vooruit kan helpen met het omgaan van paniek of paniekaanvallen. Wat belangrijk is, is dat je je beseft dat je echt niet raar bent of alleen. Angst en paniek is menselijk, alleen als je er veel last van hebt maakt dit je leven natuurlijk niet leuker. Als je wil leren omgaan met angst en paniek voor op de lange termijn, raad ik je aan te kijken naar het Breinfijn programma. Ik kan je garanderen dat je veel beter kan leren omgaan met deze vervelende gevoelens.