Paniek is een emotie die we allemaal weleens meegemaakt hebben. Dit is logisch, want paniek komt voort uit de basisemotie angst. Er is dus helemaal niks mis met het ervaren van paniek. Tenminste, tot een bepaalde hoogte. 

Heb jij het idee dat je te veel en te vaak last hebt van een paniekgevoel? In deze blog lees je wat de symptomen zijn van paniek (wat kan leiden tot een paniekaanval) en wat je eraan kan doen.

Symptomen bij een paniekaanval

Als je in je omgeving hoort dat iemand een paniekaanval heeft gehad, komt dat waarschijnlijk heel heftig over. Toch komt een paniekaanval vaker voor dan je misschien denkt. Veel mensen herken een paniekaanval niet meteen. Tijdens een paniekaanval ervaar je lichamelijke sensaties die je niet altijd koppelt aan paniek. 

Een paar symptomen van een paniekaanval zijn:

  • Duizeligheid/licht in het hoofd voelen
  • Benauwdheid
  • Versnelde hartslag
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Droge mond
  • Gevoel dat je gaat flauwvallen of dat je doodgaat

Oorzaken van een paniekaanval

Een eerste paniekaanval ontstaat vaak door overbelasting van je brein. Je hebt teveel hooi op je vork genomen of jezelf in het algemeen niet vaak genoeg op nummer 1 gezet. Hierdoor heeft je brein niet de nodige aandacht gekregen om goed te functioneren. En dat zorgt er op zijn beurt voor dat je brein helemaal over zijn toeren is. 

Paniek komt voort uit angst. Angst om te falen bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat je zoveel angst ervaart als je een toets moet maken, dat je brein in paniek kan raken door een overload aan angstgedachten. Het is dus angst die paniek, of een paniekaanval, triggert.

Tips tegen paniekaanvallen

Paniekaanvallen, of last hebben van een paniekgevoel, zijn natuurlijk nooit leuk. Gelukkig kun je er iets aan doen. Bijvoorbeeld door deze vier tips tegen paniekaanvallen toe te passen:

  1. Realiseer je dat je klachten en je paniek ongevaarlijk zijn. Het zijn gevoelens van angst en die gaan voorbij.
  2. Let op je ademhaling en probeer rustig te ademen. Door je te focussen op je ademhaling heeft je brein minder aandacht voor je angstgedachten en zal het kalmer worden.
  3. Bespreek je klachten met mensen in je omgeving die je vertrouwt. Zo voel je je minder alleen. Dat kan al een deel van de angst wegnemen. 
  4. Realiseer je dat angsten niet de waarheid zijn. Ze zijn zo echt als jij ze zelf maakt.

Met de tips in deze blog hoop ik je alvast een stukje vooruit te kunnen helpen om paniekaanvallen tegen te gaan. Besef je dat je niet raar of alleen bent. Angst en paniek zijn menselijk. Alleen als je er te veel last van hebt, wordt je leven daar niet per se leuker van. 

Wil je op de lange termijn leren omgaan met angst en paniek? Dan raad ik je aan om het Breinfijn Programma te volgen. In dit programma ontdek je hoe je veel beter kunt omgaan met vervelende gevoelens als angst en paniek.