Het wordt allemaal zo makkelijk gezegd. Je zit met iets in je hoofd, en een goede vriendin adviseert je ‘joh, je moet er niet zo zwaar aan tillen, laat het los’

Je loopt al tijden rond met een chronische pijn en je man zegt heel simpel tegen je ‘joh, accepteer gewoon dat de pijn blijft, dan word je er niet zo down van’

Herkenbaar? 

Als je als buitenstaander naar de zorgen van iemand anders kijkt, of naar de pijnen die iemand voelt, dan lijkt het allemaal zo makkelijk om te accepteren of los te laten. Maar als het jezelf overkomt, dan blijkt het toch niet zo simpel. 

Accepteren en leren loslaten zijn vaardigheden die iedereen kan leren. Het is alleen niet iets wat je zomaar even doet. Het is een vaardigheid die je kunt trainen en oefenen, net zoals leren lopen of fietsen. Dat heb je ook geleerd met vallen en opstaan. 

Het is de kunst om de juiste vaardigheden op de juiste manier in te zetten. Belangrijk is om te weten hoe wij als mens in elkaar zitten. Als je namelijk je emotie wil loslaten, of je wil de spanning in je lichaam loslaten, dan kom je vaak van een koude kermis thuis. Dan blijft het voelen als vechten en krijg je je klachten maar niet onder controle. 

Het enige wat je kunt leren accepteren en loslaten, is de ‘echte angst’ die onder dit alles zit. Die onder de spanning in je lichaam en de emotie zit. 

Die ‘echte angst’ maakt namelijk dat een bepaalde situatie heel veel lading krijgt in je leven. 

Vaak wordt er geadviseerd om een situatie los te laten, een reactie los te laten, een emotie los te laten, de spanning in je lichaam los te laten. Als dat je lukt is dat mooi meegenomen for the time being. Helaas komt er vaak wel een boemerang effect. Omdat je niet goed weet HOE je dat hebt gedaan, lukt het in een andere situatie niet, en merk je dat dezelfde klachten weer terugkomen. Net als een boemerang. 

Ga leren om je ‘echte angsten’ te leren herkennen en opmerken. En je gaat vaardigheden leren om dit los te laten, dan ga je met sprongen vooruit.  

Een korte oefening waarmee je al een begin kan maken.

Vraag jezelf eens bij elke moeilijke situatie af, ‘waar ben ik bang voor’? En ‘waar ben ik bang voor, wat iets zegt over mijzelf’? Bijvoorbeeld ‘ik ben bang om te falen, ik ben bang om niet goed genoeg te zijn’. Probeer dit eens kort (slechts 1-5 seconden) op te merken. Elke keer als je weer in een moeilijke situatie komt. Niet meer dan dat. En dit meerdere situaties achter elkaar herhalen. 

Op deze manier ga je je bewustzijn spier al een beetje trainen. En ga je leren om stukje bij beetje uit de overspoeling van emoties te komen. Dan ben je al een stukje op weg naar acceptatie en leren loslaten. 

Wil je alle vaardigheden leren die maken dat je kan leren loslaten? In het No Stress programma ga ik uitgebreid in op het leren loslaten van je ‘echte angsten’.