Hoe krijg je balans tussen voelen en denken

De hele dag door geven we vanuit ons hoofd opdrachten aan ons lichaam. We leven steeds meer vanuit ons hoofd en negeren de rest van het lichaam steeds vaker. De balans tussen ons hoofd en ons gevoel is scheef, waardoor we niet meer of minder snel opmerken wanneer ons lichaam ons iets wil zeggen. We gaan bijvoorbeeld laat naar bed, ook al zijn we moe. 

Hoe zorg je ervoor dat dit weer in balans komt?

blog verschil tussen denken en voelen

Word je bewust van je eigen grenzen

Het komt je vast bekend voor dat we de hele dag door opdrachten geven aan ons lichaam. We denken na over wat we die dag allemaal moeten doen en proberen tegelijkertijd zo goed mogelijk voor onszelf en anderen te zorgen. Dit gebeurt grotendeels onbewust. 

In tijden van spanning maakt je hoofd overuren. Je gaat piekeren en probeert oplossingen te vinden. Het lijkt dan alsof alleen je hoofd deze spanning ervaart, maar het lichaam ervaart dit net zo goed. Het probleem is dat je hoofd deze lichamelijke klachten overstemt. Je lichaam geeft de hele tijd signalen af om je grenzen aan te geven, maar deze worden vaak genegeerd. 

Bij stress krijg je bijvoorbeeld vaak hoofdpijn. Tegenwoordig leren we om dit soort klachten als onbelangrijk te zien. We lossen het op met een paracetamol. De oorzaak wordt zo echter niet aangepakt en de klachten blijven in stand. Zolang je je niet bewust bent van je eigen grenzen, loop je jezelf voorbij.

 

 verschil tussen denken en voelen

Luister naar je lichaam

Ons lichaam wordt dus overstemd door ons hoofd. Hierdoor koppelen we onze gevoelens steeds vaker aan onze gedachten. 

Soms doet je hoofd net alsof het weet hoe jij je voelt. Of hoe jij je moet voelen. Daadwerkelijk voelen is echter wat anders dan nadenken over hoe je je voelt. Je gevoelens zitten niet in je hoofd, maar in je lichaam. 

We vergeten tegenwoordig steeds meer hoe het is om echt naar ons lichaam te luisteren en fysieke reacties, oftewel gevoelens, waar te nemen. Misschien merk je soms dat je gestrest bent en label je dit als aanstellen. Probeer de volgende keer dat je je zo voelt even stil te staan bij je gevoelens en echt te luisteren naar je lichaam.

 verschil tussen denken en voelen

Houd het simpel

De balans tussen hoofd en lichaam voelen lijkt veel moeilijker dan het eigenlijk is. Houd het simpel. 

Probeer niet om al je gevoelens te over-analyseren of ze teniet te doen. Als je dat doet, laat je je hoofd weer de overhand nemen. 

In plaats daarvan kun je je aandacht steeds meer naar je lichaam verplaatsen en sensaties aannemen die aan de gang zijn. Zo word je meer bewust van positieve en negatieve invloeden op je gevoelens en kun je beter leren hoe je hiermee om kan gaan. Hierdoor wordt de samenwerking tussen je hoofd en lichaam versterkt, waardoor ze mét elkaar gaan werken in plaats van elkaar tegenwerken.

 verschil tussen denken en voelen

Vertrouw op jezelf

Het aller-aller-allerbelangrijkste om de balans tussen hoofd en lichaam te herstellen, is dat je durft te vertrouwen op jezelf. Alles wat je voelt is echt, je bent een mens en mensen hebben gevoelens. Durf deze gevoelens te voelen en ben je bewust van de overhand die je hoofd heeft. 

Op deze manier zie je stapje voor stapje steeds beter het verschil tussen denken en voelen. En dat zorgt ervoor dat je hoofd en lichaam steeds beter in balans raken.

Van denken naar voelen

Wil jij de balans tussen denken en voelen weer herstellen? Het gratis e-book Grip op je Gedachten helpt hierbij. In het e-book ontdek je onder andere hoe je kunt loskomen van je verstand en beter kunt leren voelen.