Wist je dat er helemaal geen buikademhaling bestaat?

Als je merkt dat je veel in de actiestand staat.

Als je merkt dat je maar geen rust lijkt te vinden in je lichaam of in je hoofd. Je hoofd gaat maar door met piekeren, is vol met gedachten, lijkt de rust-knop niet te vinden, dan is een heel effectieve manier om meer rust te ervaren om aan je ademhaling te werken.

Vaak hoor je dan de tip: ‘Adem vanuit je buik’. 

Echter….een buikademhaling bestaat niet!

Wat? Ja, je hoort het goed, een buikademhaling bestaat niet. En waarom niet? Omdat er simpelweg geen ademhalingsorganen in je buik zitten. Hoe dan wel, dat lees je verderop in deze blog.

Waarom is ademhaling zo belangrijk?

Ademhaling is ontzettend belangrijk. Toch is het extreem ondergewaardeerd. Ademen is iets wat we allemaal doen. Vaak op de automatische piloot, zonder er al te veel bij na te denken. Daarom zien veel mensen ademhaling vooral als iets functioneels. We doen het om in leven te blijven. 

Maar ademhaling is zoveel meer dan dat. Het heeft invloed op onze gesteldheid en ons autonome zenuwstelsel. Als je verkeerd ademt, dan voel je dat in je lichaam. Ademhaling is net zo belangrijk als goed slapen, goede voeding en beweging voor de mens. Daar zijn we ons vaak helemaal niet zo van bewust. 

Je lichaam kent een actiestand en een ruststand. Daar moet een evenwicht tussen bestaan. Als je verkeerd ademt, blijf je langer in de actiestand staan en lukt het je niet zo makkelijk om te herstellen. 

Wat is dan een verkeerde ademhaling?

Verkeerd klinkt wat negatief. Laten we het erop houden dat er ruimte voor verbetering is. Bij elke persoon. Ook bij mij. Ik weet hoe het moet, maar toch lukt het niet altijd goed. 

We kunnen nog zo goed weten hoe we op de juiste manier ademen, toch blijkt het in de praktijk niet altijd goed te gaan. Dat komt doordat:

  1. Je bent gewend geraakt aan je eigen ademhaling. Je weet eigenlijk niet meer wat een ‘normale’ ademhaling is.
  2. Je ademt al jaren hetzelfde vaak en daarom is het ook zo lastig om te veranderen. Oude patronen, of het nu gaat om gedachten, gevoelens of om iets fysieks, zijn nu eenmaal lastig te veranderen.

Een ‘verkeerde’ ademhaling is te herkennen aan:

  • Snelle ademhaling, vaak en snel
  • Oppervlakkig, hoog in je keel of door de buik
  • Je moet vaak gapen of zucht veel
  • Door de mond ademhalen
  • Snel spreken, veel woorden bij een uitademing

Hoe verbeter je je ademhaling? 1 stap!

Voordat ik de stap uitleg, wil ik nog even de aandacht vestigen op het volgende: adem met je middenrif. 

Veel mensen denken dat een buikademhaling een goede ademhaling is. Dat klopt echter niet helemaal. In je buik zitten helemaal geen ademhalingsorganen, dus het kan fysiek niet eens. Je buik zet wel uit, maar dat is niet waar je door ademt. Je ademt door je middenrif. Daar zit je diafragma en dat gaat op en neer als je in- en uitademt. Je middenrif zit ter hoogte van je onderste rib.

Dé stap die je kunt doen om rustig te leren ademen

Tromgeroffel……

Je uitademing verlengen.

Dat is alles wat er nodig is om je ademhaling beter te laten gaan.

Dus adem rustig in, niet al te diep, maar ook niet te oppervlakkig, totdat het prettig voelt. Adem dan rustig uit, en verleng je uitademing wat meer totdat het prettig voelt. 

Doe deze oefening twee keer per dag, 2 minuten lang. Herhaal dit 4 weken lang elke dag. Deze oefening kan je helpen om rustiger te slapen en meer energie over te houden. Ook kan het helpen om minder hoofdpijn te hebben en je minder opgejaagd te voelen.

Ontdek meer manieren om stress te verminderen

Een goede ademhaling is een van de dingen die je kunt doen om minder last te hebben van stressgevoelens. Wil je ontdekken hoe je stress nog meer kunt verminderen? Volg dan deze gratis training, waarin je leert over de 6 fases om stress te verminderen voor de lange termijn.